فارسی | English | Russia

دوشنبه 11 تیر 1403

آخـرین خبـــر

بازدید مدیرکل آسیای میانه وزارت نفت از منطقه ویژه اقتصادی سرخس

با رویکرد بررسی امکان تامین مواد اولیه واحد‌های مینی فاینری مستقر در منطقه ویژه اقتصادی سرخس از پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد، مهدی سیدی، مدیرکل آسیای میانه وزارت نفت از از زون پتروشیمی و زیر ساخت‌های لجستیکی این منطقه بازدید کرد.
بازدید مدیرکل آسیای میانه وزارت نفت از منطقه ویژه اقتصادی سرخس

معاون اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی سرخس در حاشیه این بازدید گفت: در این منطقه، ۱۰ زون صنعتی با حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی طراحی و اجرا شده که یکی از آن‌ها زون پتروشیمی است.

احسان جلایر اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰ واحد تولیدی مینی فاینری(تولید هیدروکربن‌های سبک و سنگین) و واحدهای بسته‌بندی گوگرد در این زون مشغول به فعالیت هستند.

وی درباره این بازدید تصریح کرد: در گذشته و پیش از استقرار سرمایه‌گذاران در این زون، مصوبه‌ای تنظیم شد که بخش‌های خصوصی مستقر در مجاورت پالایشگاه بتوانند خوراک یا مواد اولیه تامین‌کننده خود را به طور مستقیم و با نرخ مصوب از پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد تامین کنند.

معاون اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی سرخس ادامه داد: متاسفانه با گذشت زمان این مصوبه لغو شد و این مواد از طریق بازار سرمایه و بورس کالا به بالاترین قیمت به فروش می‌رسد که باعث بروز مشکلاتی برای سرمایه‌گذاران این بخش شده است. از همین رو در این بازدید موضوع احیای دوباره این بخش‌نامه از سوی مدیران منطقه مطرح شد که مدیرکل آسیای میانه وزارت نفت نیز قول پیگیری این موضوع را داد.

وی با اشاره به دیگر مشکلات ناشی از لغو اجرای این مصوبه خاطرنشان کرد: قیمت‌های بالایی که رقبا برای خرید کالا به بورس ارائه می‌کنند عملاً توجیه و صرفه اقتصادی برای تولیدکنندگان ندارد.

جلایر ادامه داد: علاوه‌براین، خرید مواد اولیه از سایر پالایشگاه‌ها ضمن پایین بودن کیفیت، هزینه‌های حمل‌ونقل و زنجیره تامین کالا را به شدت افزایش داده و این امر قابلیت رقابتی بودن تولید را از بین می‌برد.

گفتنی است، در مجموع ۱۰ واحد تولیدی و گوگردی مستقر در زون پتروشیمی، بیش از ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم مشغول بکار هستند و زمینه اشتغال غیرمستقیم برای ۳۰۰ نفر نیز فراهم شده است.

عضویت در خبرنامه

آخرین اخبار و مناقصات را دریافت کنید