فارسی | English | Russia

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

آخـرین خبـــر

همایش تخصصی «فعال‌سازی کریدور و محور شرق» آغاز به کار کرد/ لزوم راه‌اندازی وسایط نقلیه ریلی در چابهار

به همت منطقه ویژه اقتصادی سرخس، همایش تخصصی «فعال‌سازی کریدور و محور شرق» ظهر امروز دوم اسفند با حضور جمعی از مسئولان استانی و کشوری در هتل پردیسان مشهد کار خود را آغاز کرد.

به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی سرخس، در این همایش تخصصی که در قالب دومین نشست کارگروه «هماهنگی توسعه کریدور شرق» در حال برگزاری است، نظری استاندار خراسان رضوی، سیادت رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان، کلائی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس، دشتی رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ولایت هرات افغانستان، مقدم مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، علیپور رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و… حضور داشتند.
در روز نخست این همایش و در حاشیه آن، دو نشست تخصصی با موضوعات «کریدور شرق مسیر ارتباطی ایران و اقیانوس هند» و «بررسی پروژه‌های زیربنایی و زیرساخت‌های کریدور شرق» نیز برگزار شد.
ارائه گزارش و معرفی کریدور شرق و منطقه ویژه اقتصادی سرخس، معرفی امکانات و ظرفیت‌های بندر چابهار و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و همچنین معرفی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، از جمله موضوعاتی بود که در این همایش به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
 

نقش کریدور شرق کشور در سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی کشور
استاندار خراسان رضوی در این همایش با اشاره به اهمیت موضوعات اقتصادی از دیدگاه حاکمیت و دولت اظهار کرد: از میان کریدورهای شمال و جنوب و شرق، بخش شرقی به دلایل مختلف اهمیت ویژه‌ای دارد و تمرکز بر آن می‌تواند در برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی کشور کمک‌کننده باشد.
یعقوبعلی نظری، بندر چابهار را نقطه مبدا در کریدور شرقی عنوان کرد و گفت: اگر چابهار را به عنوان پایانه آب همراه با دسترسی‌هایی که دارد در نظر بگیریم، این بندر ظرفیت بسیار خوبی در بخش شرقی خواهد داشت.
او تاکید کرد: چابهار به عنوان یک موقعیت بندرگاهی از پتانسیل خوبی برای فعال‌سازی کریدور شرق کشور برخوردار است. در واقع اتصال بندر چابهار به کشورهای افغانستان، ترکمنستان و نیز از ترکمنستان به کشورهای آسیای مرکزی، قزاقستان و روسیه، مسیر میان این کشورها را از نظر حمل و نقل و ترانزیتی کوتاه‌ می‌کند.
نظری با بیان این‌‌که خوشبختانه در منطقه سرخس شاهد افزایش ظرفیت جابجایی هستیم، افزود: این اتفاق می‌تواند در چابهار، نقاط مرزی دوغارون، و… هم صورت گیرد.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در آینده نزدیک می‌توانیم وسایط حمل و نقل ریلی را در چابهار راه‌اندازی کنیم و در عین حال هم باید بروکراسی‌های اداری اعم از خدمات، گمرک و ظرفیت‌های جابجایی بار در طول مسیر کوتاه شود.
 

لزوم تسریع در تکمیل ریل چابهار
او با اشاره به هدف‌گذاری صورت گرفته برای تکمیل ریل چابهار به زاهدان و اتصال آن به ریل کشور گفت: علاوه‌براین امتداد این ریل از زاهدان به خراسان جنوبی، سرخس و دوغارون در دستور کار قرار دارد.
نظری ادامه داد: چنانچه بتوانیم هر دو بخش جاده‌ای و ریلی را در این مسیرها ایجاد کنیم، به کوتاه‌ترین و اقتصادی‌تری مسیر دست خواهیم یافت که بی شک مورد اقبال کشورهایی است که در این کریدور قرار دارند.
او با بیان این‌که دو منطقه آزاد دوغارون و سرخس  از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار هستند، افزود: 75 درصد تزانزیت ریلی کشور از سرخس صورت می‌گیرد و سرمایه‌گذاری خارجی خوبی هم در این منطقه صورت گرفته است.
 

روند رو به رشد جریان اقتصادی در خراسان رضوی
نظری از افزایش ۲۶ درصدی صادرات استان در سال جاری در مقایسه با سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: جریان اقتصادی در خراسان رضوی طی 11 ماه گذشته روند مثبتی را طی کرده است.
او ادامه داد: استان خراسان رضوی نیز هماهنگ با سایر استان‌ها آمادگی خود را برای کمک به راه‌اندازی بخش‌های جاده‌ای و ریلی کریدور شرقی اعلام می‌کند، اتفاق مبارکی که کمک شایانی به اقتصاد کشور خواهد داشت.

عضویت در خبرنامه

آخرین اخبار و مناقصات را دریافت کنید