فارسی | English | Russia

یکشنبه 15 مهر 1403

آخـرین خبـــر

رشد ۱۰ درصدی صادرات کالا از مسیر منطقه ویژه اقتصادی سرخس

معاون اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: در سه‌ماهه اول سال جاری، این منطقه ۳۴۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۵۷ میلیون ۷۷۴ هزار دلار صادرات کالا داشته است که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ده‌درصدی را نشان می‌دهد.

احسان جلایر در این خصوص گفت: در سه ماه نخست سال جاری، ۲۱۹ هزار تن کالا به ارزش ۷۷۹ میلیون ۷۲۲ هزار و ۵۸۰ دلار از طریق منطقه ویژه اقتصادی سرخس ترانزیت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تقریباً هم‌تراز بوده است.

وی در ادامه افزود: این حجم ترانزیت از هر دو طریق جاده‌ای و ریلی با استفاده از تمام ظرفیت‌ها انجام شده است.

جلایر در خصوص میزان و ارزش صادرات صورت‌گرفته از طریق منطقه ویژه اقتصادی سرخس در سه‌ماهه نخست امسال، افزود: در سه‌ماهه اول سال جاری این منطقه ۳۴۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۵۷ میلیون ۷۷۴ هزار دلار صادرات کالا داشته است که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ده‌درصدی را نشان می‌دهد.

معاون اقتصادی منطقه ویژه سرخس در ادامه بیان کرد: در سه‌ماهه اول امسال ۲۸ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۳۰ کیلوگرم کالابه ارزش ۴۷ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۱۲۱ دلار واردات انجام شده که عمده این‌ها نهاده‌های دامی بوده است.

وی، شبانه‌روزی کردن درب واردات گمرک منطقه، انجام عملیات تخلیه و بارگیری به‌صورت شبانه‌روزی، استقرار کلیه سازمان‌های دولتی هم‌جوار گمرک در پنجره واحد فیزیکی مستقر در سرویس ارزیابی منطقه ویژه اقتصادی سرخس، پیگیری شبانه‌روزی کردن درب صادرات مستقر در نقطه صفر مرزی با کشور ترکمنستان را علت افزایش میزان صادرات و ترانزیت از طریق منطقه ویژه اقتصادی سرخس در سال جاری عنوان کرد.

جلایر بیان کرد: کالاهایی از جمله ظروف شیشه‌ای، سیمان، پوشاک، مواد غذایی، درب و پنجره، انواع مصالح ساختمانی، خرما و … از این منطقه صادر و کالاهایی همچون فراورده‌ای سوختی، خودرو، لوازم‌یدکی، دارو، محصولات پتروشیمی از مسیر این منطقه ترانزیت شده است.

معاون اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی سرخس همچنین واردات از طریق این منطقه را می‌توان نهاده‌های دامی، نخ، پنبه الیاف، حبوبات، کودهای شیمیایی و… عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد منطقه آزاد مشترک با کشور ترکمنستان، افزایش بهره‌وری از فرودگاه الماس سرخس و تعریف این فرودگاه با عنوان مرز هوایی ترانزیتی در این منطقه، توسعه سایت‌های بخش خصوصی و افزایش بهره‌وری در حوزه لجستیک و پای‌کار آمدن بخش خصوصی توانمند که بخشی از آن تاکنون محقق گردیده است، از دیگر عوامل افزایش میزان صادرات و ترانزیت از طریق منطقه ویژه اقتصادی سرخس می‌توان دانست.

جلایر با اشاره به مهم‌ترین سیاست‌های این منطقه در حوزه صادرات و ترانزیت اظهار کرد: افزایش بهره‌وری از فرودگاه الماس سرخس و تعریف این فرودگاه با عنوان مرز هوایی ترانزیتی در این منطقه، توسعه سیاست‌های بخش خصوصی و افزایش بهره‌وری در حوزه لجستیک با پای‌کار آمدن بخش خصوصی توانمند که بخشی از آن تاکنون محقق شده از جمله این موارد می‌باشد.

معاون اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی سرخس در خصوص سیاست‌های کلان بالادستی این منطقه، عنوان کرد: دو خط کردن مسیر مشهد به سرخس به‌صورت ریلی و دو باند کردن این جاده در همین مسیر نیز در سیاست‌های کلان این منطقه پیش‌بینی‌شده است.

17:24

عضویت در خبرنامه

آخرین اخبار و مناقصات را دریافت کنید