فارسی | English | Russia

یکشنبه 8 مهر 1403

آخـرین خبـــر

حضور منطقه ویژه اقتصادی سرخس در رویداد مدیریت انرژی سال 1403

همکاری همه جانبه دستگاه های خراسان رضوی با منطقه ویژه اقتصادی سرخس در راه اندازی پارک خورشیدی

دومین همایش از سلسله همایش‌های «مدیریت انرژی در 1403» با موضوع تامین پایدار انرژی برق صنایع، معادن و بخش کشاورزی در اولین پارک بین‌المللی انرژی خورشیدی ایران، چهارشنبه 31 مردادماه در محل اتاق بازرگانی مشهد با برای نخستین بار با حضور مدیران منطقه ویژه اقتصادی سرخس برگزار شد.

به گزارش ارتباطات و رسانه منطقه ویژه اقتصادی سرخس در این رویداد که در چهارچوب همکاری مشترک کمیسیون‌های انرژی و معدن اتاق مشهد برگزار شد، بررسی فرصت‌های فنی و اقتصادی برای تامین پایدار انرژی برق صنایع از طریق انرژی خورشیدی، مزایای منطقه آزاد تجاری- صنعتی سرخس جهت سرمایه‌گذاری و احداث نیروگاه (ارائه راهکارها و مشوق‌ها) و بررسی وضعیت انرژی، قوانین جاری این حوزه و روش‌های تامین برق (با هدف کاهش هزینه و جلوگیری از قطعی برق) از محورهای مورد بحث بود.

رونمایی از تفاهم‌نامه بین سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) و منطقه ویژه اقتصادی سرخس پیرامون راه‎‌اندازی اولین پارک بین‌المللی خورشیدی در این منطقه، از اتفاقاتی بود که در این همایش رقم خورد.

پیش‌بینی تولید 100 مگاوات برق در نخستین پارک انرژی خورشیدی کشور در سرخس

«محمدرضا رجبی مقدم» مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیز در خصوص ظرفیت‌های این منطقه ویژه گفت: این منطقه قریب 30 سال است که راه‌اندازی شده و پنج هزار و 200 هکتار وسعت دارد، 200 هکتار از آن به راه‌اندازی نخستین پارک انرژی خورشیدی کشور اختصاص خواهد یافت که در فاز نخست، 100 مگاوات تولید برق خواهد داشت، در همین راستا و از دیگر برنامه‌های این منطقه ایجاد کارخانه ساخت پنل‌های خورشیدی است.

وی با اشاره به اینکه به زودی منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد تبدیل می‌شود، افزود: سرخس از معدود مناطق آزادی خواهد بود که از کارکردهای اصلی یک منطقه آزاد برخوردار است، زیرساخت‌های این منطقه از جمله ریل عریض، فرودگاه، آب و برق و گاز، در بین سایر مناطق آزاد کشور کم‌نظیر است. انتظار می‌رود با تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد و راه‌اندازی پارک خورشیدی در این منطقه، ظرفیت‌های آن بیشتر به کشور شناسایی شود و سرمایه‌ بیشتری در این منطقه برای رفع مشکلات بخش تولید جذب گردد.

نویسنده : جواد جلیلی -کارشناس حوزه ارتباطات و رسانه

عضویت در خبرنامه

آخرین اخبار و مناقصات را دریافت کنید