فارسی | English | Russia

شنبه 8 اردیبهشت 1403

آخـرین خبـــر

بازدید مدیران راه‌آهن ایران از منطقه ویژه اقتصادی سرخس

با رویکرد آشنایی با زیرساخت‌های در حال توسعه و ظرفیت‌های حوزه حمل‌ونقل در منطقه ویژه اقتصادی سرخس و توسعه تعاملات و همکاری‌ها، گروهی از مدیران راه‌آهن ایران از سایت‌های لجستیکی و واحدهای سرمایه‌گذاری شده توسط واحدهای خصوصی در این بخش بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی سرخس، در این بازدید معاون بازرگانی و بهره‌برداری راه‌آهن ایران با ابراز خرسندی از زیرساخت‌های ایجاد شده در منطقه ویژه اقتصادی سرخس اظهار کرد: اینجا تنها منطقه‌ای در کشور است که در آن زیرساخت‌های ریلی قابل ملاحظه‌ای برای سهولت حمل و نقل با کشورهای خارجی به ویژه حوزه CIS احداث شده است.
مرتضی جعفری ضمن ارائه پیشنهادات موثر برای افزایش حجم بار ورودی و تسریع در توزیع واگن‌ها میان سرمایه‌گذاران برای کاهش فرایند تخلیه و بارگیری، خواستار به حداقل رسیدن خواب واگن‌ها به ویژه واگن‌های خارجی شد.
او همچنین از ارائه تخفیف راه‌آهن ایران به صاحبان کالاهایی که فرایند تخلیه و بارگیری محصولات با تناژ بالا را از طریق منطقه ویژه اقتصادی سرخس انجام می‌دهند، خبر داد.
معاون بازرگانی و بهره‌برداری راه‌آهن ایران ادامه داد: یکی از درخواست‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس در این بازدید، دریافت تاییده فنی راه‌آهن برای ریل سایت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری شده در حوزه لجستیک بود که با آن موافقت شد.
او با اشاره به موافقت مجلس با لایحه تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد تجاری و نیز تایید مصوبه مجلس در شورای نگهبان خاطرنشان کرد: با آغاز فعالیت رسمی این منطقه به عنوان منطقه آزاد، شاهد هجوم بارهای ترانزیتی به این منطقه در آینده نزدیک خواهیم بود.
جعفری ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس و راه‌آهن باید در راستای احیای جاده ابریشم همکاری‌های خود را توسعه دهند و گام‌های موثری بر دارند و در این زمینه راه آهن از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.
او با بیان این‌که در سال گذشته  ۸۰ درصد ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس صورت گرفت، گفت: این امر حکایت از آمادگی کامل منطقه برای تکمیل زیرساخت‌ها دارد که توانسته است این حجم قابل توجه کالا را به کشورهای آسیای میانه صادر کند.
 

۵۰ کیلومتر ریل‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس
معاون توسعه منابع انسانی منطقه ویژه اقتصادی سرخس با اشاره به ایجاد ۵۰ کیلومتر ریل عریض و نرمال در منطقه اظهار کرد: با توجه به نیاز سرمایه‌گذاران، نسبت به امتداد ریل عریض آسیای میانه به داخل منطقه اقدام شده که همین امر هزینه سنگین عملیات تعویض بوزی را از دوش سرمایه‌گذاران حذف کرده است.
محمدرضا برهمند گفت: با توجه به قرارگیری ریل‌های عریض آسیای میانه‌ی منطقه در همجواری ریل‌های نرمال جمهوری اسلامی، زیرساخت‌های خوبی از قبیل سکوهای لیفتراکی و چاله تخلیه غلات در منطقه ویژه اقتصادی سرخس طراحی و اجرا شده که باعث سرعت بخشیدن به عملیات ترانشیمنت کالا از واگن به واگن و بالعکس شده، اقدامی که باعث کاهش چشم‌گیر خواب واگن‌ها در منطقه نیز شده است.

عضویت در خبرنامه

آخرین اخبار و مناقصات را دریافت کنید