فارسی | English | Russia

شنبه 8 اردیبهشت 1403

آخـرین خبـــر

کاشت ۲۰ هزار اصله نهال برای مقابله با ریزگردها توسط منطقه ویژه اقتصادی سرخس

در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال، با رویکرد مقابله با ریزگردها، کمک به مهار آلودگی هوا و توسعه فضای سبز، ۲۰ هزار اصله نهال در کمربند منطقه ویژه اقتصادی سرخس در مسیر جاده بین‌المللی سرخس-مشهد کاشته شد.

محمدرضا برهمند، معاون منابع انسانی منطقه ویژه اقتصادی سرخس در گفت‌وگو با روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: این نهال‌ها شامل سنجد، پده و اوکالیپتوس می‌شود که در مساحت ۱۰ هکتار غرس شده است همچنین امسال گیاه کاپاریس که نقش موثری در مقابله با ریزگردها دارد، به صورت آزمایشی کاشته شده است. 

وی با اشاره به وجود چهار کانون بحرانی فرسایش بادی در سرخس اظهار کرد: با توجه به قرار گیری این کانون‌ها در صمد آباد، آبمال، خانگیران و گنبدلی، منطقه ویژه اقتصادی هر ساله به منظور جلوگیری از مسدود شدن مسیر ریلی و جاده‌ای توسط ریزگرد‌ها، نسبت به غرس نهال در اطراف مسیرهای ترانزیتی اقدام می‌کند.

معاون منابع انسانی منطقه ویژه اقتصادی سرخس ادامه داد: از طرفی به دلیل افزایش میزان ریزگردها در سرخس به ویژه در سال‌های اخیر و تهدید جدی سلامت انسان‌ها، باعث شده تا کاشت نهال به پایه ثابت برنامه‌های این منطقه تبدیل شود. 

برهمند با بیان این‌که خراسان رضوی ۱۸ درصد از کل بیابان‌های کشور را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: این امر نشانگر این است که ۴۸ درصد مساحت این استان را اقلیم بیابانی تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: اهمیت این موضوع باعث شده تا از مجموع 5 هزار 290 هکتار مساحت منطقه ویژه اقتصادی سرخس، ۷۵ هکتار آن به فضای سبز اختصاص پیدا کند.

معاون منابع انسانی منطقه ویژه اقتصادی سرخس با اشاره به تأسیس یک گلخانه ۵۰۰۰ متر مربعی در این منطقه اظهار کرد: با توجه به درخواست موجود برای کاشت گل و درخت در منطقه، این گلخانه در سایت سرخس احداث شد تا هزینه‌ها کاهش یابد.

برهمند ادامه داد: در این گلخانه انواع گل‌های فصلی از قبیل، داوودی، شب بو، گازانیا، مینا چمنی، همیشه بهار و… کشت و پس از آماده شدن زمین اصلی، نسبت به انتقال و کاشت آن‌ها اقدام می‌شود.

وی همچنین از کاشت ۵۰ هزار قلمه از انواع درخت‌های توت، نارون، جونی پروس، اوکالیپتوس و… در این گلخانه طی سال جاری خبر داد و افزود: این نهال‌ها در موقع نیاز برای کاشت به محل مورد نظر انتقال داده می‌شوند.

معاون منابع انسانی منطقه ویژه اقتصادی سرخس تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین قلمه‌های کشت شده در این گلخانه، نهال پده است که گونه خاص سرخس و خاستگاه آن رودخانه تجن بوده و با آب و هوای این شهرستان سازگاری دارد.

عضویت در خبرنامه

آخرین اخبار و مناقصات را دریافت کنید